06 June 2012

MAJLIS KEMPEN MENCINTAI PERPUSTAKAAN DAN PAMERAN SURAT-SURAT PERJANJIAN BRUNEI


Majlis kempen mencintai perpustakaan dan pameran surat-surat perjanjian Brunei merupakan anjuran Bahagian Sumber, Pusat Sejarah Brunei yang akan diadakan pada 6 Jun 2012 bertempat di Perpustakaan Tingkat 1, Pusat Sejarah Brunei. Majlis ini diadakan  sebagai satu cara pendekatan bagi mempromosikan dan menyebarluaskan sumber maklumat dan infomasi sejarah negara kepada masyarakat khususnya generasi muda. Melihat generasi muda sebagai aset negara maka kempen dan pameran ini dilaksanakan demi memberi pendedahan kepada mereka bahawa bidang sejarah sebagai sesuatu yang menarik untuk diketahui dan dipelajari.
Bersempena majlis tersebut pelbagai aktiviti akan dijalankan sepanjang tahun yang dikhususkan untuk  penuntut sekolah rendah, menengah dan institusi pengajian tinggi yang akan diadakan sewaktu cuti penggal persekolahan bertempat di Perpustakaan Pusat Sejarah Brunei. Antara aktiviti tersebut seperti mari bercerita, teater, kuiz, mewarna, bermain silang kata  dan menyaksikan tayangan filem dokumentari sejarah.
Sehubungan itu, pihak sekolah dan institusi pengajian tinggi yang berminat untuk menyertai aktiviti tersebut bolehlah menghubungi Perpustakaan Pusat Sejarah Brunei pada waktu pejabat dibuka.
Tujuan kempen dan pameran ini diadakan:
1)    Menanamkan semangat untuk mencintai sejarah demi raja, agama, bangsa dan negara.
2)    Memberi pendedahan dan peluang kepada generasi muda untuk sama-sama menerokai bidang sejarah yang boleh diaplikasikan dalam pelbagai aktiviti.
3)    Melahirkan generasi muda yang berpengetahuan, pemikir dan kreatif dalam bidang sejarah dari peringkat awal lagi.
4)    Mengimbas kembali zaman kegemilangan empayar kesultanan Brunei.
5)    Menjadikan iktibar, panduan, tauladan dan rujukan kepada generasi hari ini dalam membuat sesuatu tindakan dan keputusan.
6)    Menyebarluaskan peranan dan fungsi Pusat Sejarah Brunei sebagai Pusat Sumber Persejarahan Brunei dan Borneo Research Centre.


No comments:

Post a Comment